Mimo iż rewolucja cyfrowa rozpoczęła się już w latach 50. XX w., wiek XXI przyniósł jej pełen rozkwit. Nie wyobrażamy już sobie życia bez smartfona, dzięki któremu możemy sprawdzić dojazd do dowolnego miejsca na ziemi, oglądać zdjęcia z wakacji naszych przyjaciół czy filmiki z małymi kotkami. Nic więc dziwnego, że obecność w Internecie stała się niezbędna, niezależnie od tego, czy prowadzisz lokalną firmę czy globalną korporację. Pytanie więc brzmi: jak reklamować firmę w sieci?

reklama w internecie
Źródło: Borja Blanco Cinza z Pixabay

Zacznijmy od początku. Czym w ogóle jest reklama? Reklama, z definicji, to płatna forma promocji przedsiębiorstwa, która ma na celu zachęcenie odbiorców do skorzystania z produktów lub usług danej firmy. W wersji tradycyjnej to zazwyczaj łatwo zauważalne spoty reklamowe w telewizji czy wielkoformatowe banery przy drogach – reklama w Internecie działa nieco subtelniej, a formy płatne wspierane są przez inne formy promocji.

W tym wpisie dowiesz się, jak reklamować firmę w Internecie poprzez:

  • stronę internetową,
  • wyniki wyszukiwarki Google,
  • media społecznościowe.

Strona internetowa firmy, czyli klasyka klasyki

strona internetowa
Źródło: Gerd Altmann z Pixabay

Sytuacja jest bardzo prosta – własna witryna internetowa to fundament budowania obecności firmy w Internecie. W wersji podstawowej musi zawierać dane kontaktowe firmy, jej lokalizację oraz informacje o ofercie. Nawet jeśli nie posiadasz bogatego asortymentu i nie sprzedajesz swoich produktów/usług online, nowoczesna strona internetowa, wygodna, responsywna i zawierająca niezbędne dla klienta informacje, wpływa korzystnie na wizerunek całego Twojego przedsiębiorstwa. Możesz ją wykorzystywać do komunikowania o zmianach i nowościach z życia firmy, zamieszczać eksperckie artykuły branżowe oraz prezentować dotychczasowe realizacje.

Prowadzisz przedsiębiorstwo hydrauliczne? Świetnie! Opisz, jak wygląda proces realizacji usług, w jaki sposób można się z Tobą skontaktować, niezbędne też będą referencje od zadowolonych klientów i cennik. Nieco inaczej sytuacja będzie wyglądała w przypadku przychodni stomatologicznej. Twoi pacjenci z pewnością też będą zadowoleni z cennika i opinii innych pacjentów, ale tutaj musisz zadbać o dużo dokładniejszy opis oferowanych usług, tak aby wyczerpująco odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania. W przypadku tematyki z zakresu YMYL (Your Money or Your Life) szczególnie istotne jest pokazanie, że firma jest godna zaufania – w końcu w przypadku wizyty u dentysty chodzi zarówno o zdrowie, jak i o pieniądze. Korzystne więc będzie przedstawienie całego zespołu, opisanie jego wykształcenia, doświadczenia i kompetencji oraz zaprezentowanie, w jakich warunkach przeprowadzane są zabiegi.

Zalety:

  • dotarcie do nowych klientów – strona internetowa zwiększa zasięg widoczności Twojej firmy w sieci,
  • całodobowa dostępność – klientów nie ograniczają już sztywne godziny otwarcia, mogą w każdej chwili zapoznać się z ofertą i wysłać zapytanie,
  • budowanie wiarygodności – profesjonalnie zaprojektowana strona internetowa pokazuje klientom, że mają do czynienia z poważnym przedsiębiorstwem,
  • komunikacja z klientami – tutaj opcji jest wiele, począwszy od aktualności, komentarzy, formularze po nawet czat na żywo,
  • możliwość sprzedaży usług i produktów online – nawet jeśli prowadzisz działalność stacjonarną, w przypadku niektórych branż dodatkowa sprzedaż online może znacząco zwiększyć Twoje przychody.

Wady:

  • koszty – musisz się liczyć z kosztami związanymi z projektem strony, jej utworzeniem, a następnie aktualizacjami; oprócz tego musisz wziąć pod uwagę m.in. koszty hostingu oraz zakupu domeny,
  • czas realizacji – stworzenie strony dostosowanej do indywidualnych potrzeb i celów biznesowych przedsiębiorstwa może zająć dużo czasu,
  • konieczność aktualizacji – szybki rozwój technologii sprawia, że raz na jakiś czas konieczna jest aktualizacja strony internetowej, aby działała sprawnie i bezpiecznie,
  • techniczna złożoność – zarządzanie stroną internetową może wymagać pewnej wiedzy technicznej, co może stanowić na początku wyzwanie dla osób, które nigdy nie miały z taką technologią do czynienia,
  • konkurencja – poprzez wejście w Internet poszerza się też rynek, na którym działasz, stajesz więc ramię w ramię z podmiotami oferującymi te same produkty i usługi na całym świecie.

Jak reklamować firmę w wynikach wyszukiwania?

logo google
Źródło: KoLa Entertaiments z Pixabay

Gdy mamy już stronę internetową, chcemy, żeby ktoś na nią wchodził – nie tylko wtedy, gdy podamy mu jej adres. Większość osób na co dzień korzysta z wyszukiwarki Google, więc to niezbędna lokalizacja reklamowa – pomyśl o niej jako o głównej ulicy w mieście, przy której może się znajdować Twój lokal.

W wynikach wyszukiwania możesz promować swoje przedsiębiorstwo na kilka sposobów:

  • reklamy płatne Google Ads (dawniej Google Adwords),
  • wizytówkę Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma),
  • pozycjonowanie strony internetowej.

Reklamy płatne Google Ads

reklama google ads na liście wyników wyszukiwania
Źródło: Wyniki sponsorowane wyszukiwarki Google na frazę "dentysta bielsko", dostęp: 19.06.2023 r.

Google Ads to pojawiające się w wynikach wyszukiwania odnośniki do stron internetowych opatrzone etykietą „Sponsorowane”. Zwykle zajmują kilka pierwszych oraz kilka ostatnich pozycji na listach wyników, a w przypadku sklepów internetowych również kolumnę po prawej stronie. Najczęściej reklama ta jest rozliczana w formie CPC (Cost Per Click), a koszt jednego kliknięcia w zależności od branży i konkurencji na dane słowo kluczowe może się wahać od kilkunastu groszy do aż kilkudziesięciu złotych – stąd istotne jest odpowiednie ustalenie stawek maksymalnych i parametrów kampanii na początku. Kolejność wyników sponsorowanych zależna jest od kilku czynników – jednym z nich jest też jakość strony docelowej, czyli Twojej witryny internetowej. Nie bez znaczenia jest treść reklamy, czyli krótki tekst pod odnośnikiem do danej strony internetowej –  to na tym etapie możesz zachęcić potencjalnego klienta do wejścia i skorzystania z oferowanych przez Ciebie usług czy produktów. Samodzielne tworzenie kampanii nie jest wyjątkowo skomplikowane – wystarczy zalogować się na stronie Google Ads, najlepiej przy wsparciu licznych poradników, w tym tych udostępnianych przez samo Google. Trudności jednak może przysporzyć odpowiednie skonfigurowanie kampanii, tak aby jak najlepiej wykorzystać budżet, który na ten cel przeznaczasz – istotny jest odpowiedni dobór słów kluczowych oraz lokalizacji, w której reklama ma się wyświetlać. W przypadku gdy prowadzisz salon fryzjerski w Bielska-Białej, a Twoja reklama będzie się pokazywała w Katowicach, szybko stracisz pieniądze, a klientów Ci nie przybędzie. Podobnie może być, gdy np. sprzedajesz specjalistyczne obuwie męskie z metalowymi podnoskami, a Twoja strona internetowa będzie wyświetlana na ogólną frazę „obuwie męskie” – konkurencja jest tutaj olbrzymia, a prawdopodobieństwo zakupu bliskie 0. Aby taka reklama w Internecie była skuteczna, istotne jest też dopasowanie landing page, czyli strony docelowej, do treści reklamy – odnośnik powinien prowadzić do tej części oferty, którą reklamujesz.

Zalety:

  • targetowanie – możliwość dotarcia dokładnie do tych osób, które są segmentem docelowym Twojej firmy,
  • zasięg – Google to najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie,
  • mierzalność – dostęp do raportów, które umożliwiają analizę skuteczności prowadzonych kampanii reklamowych,
  • kontrola kosztów – możliwość ustalenia określonego budżetu i nieprzekraczania go,
  • elastyczność – możliwość wprowadzania zmian w kampaniach na bieżąco.

Wady:

  • złożoność systemu – Google Ads to zaawansowana platforma reklamowa, której obsługa może wymagać wcześniejszego przygotowania lub szkolenia,
  • konkurencja – wiele innych firm korzysta z tej formy promocji, w szczególności w przypadku najpopularniejszych słów kluczowych,
  • koszty – mimo tego, że masz kontrolę nad założonym budżetem, koszt jednego kliknięcia może być tak wysoki, że szybko ten budżet zostanie wykorzystany,
  • uzależnienie od Google – stawiając na Google Ads, jesteś zależny od jednego podmiotu, który w każdej chwili może zmienić stawki czy sposób wyświetlania reklam,
  • blokada reklam – część użytkowników korzysta z wtyczek w przeglądarkach, które blokują wyświetlanie sponsorowanych wyników wyszukiwania.

Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma)

mapy google w wynikach wyszukiwania
Źródło: Profile firm w wynikach wyszukiwarki Google na frazę "dentysta bielsko", dostęp: 19.06.2023 r.

W przypadku firm lokalnych zazwyczaj wyszukujemy frazy takie jak „dentysta bielsko” czy „hydraulik katowice”. Chcemy dowiedzieć się, gdzie dana firma się znajduje, w jakich godzinach jest czynna oraz jakie ma opinie. Po wyszukaniu fraz, które mają taką intencję, zazwyczaj w wynikach wyszukiwania widzimy miejsca zaznaczone na mapie oraz ich wizytówki – co więc należy zrobić, aby się tam znaleźć? Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma) to darmowa forma promocji Twojej firmy w Internecie. Aby go założyć, wystarczy kilka prostych kroków:

  1. Wyszukaj w Mapach Google adres swojej firmy.
  2. Jeśli nie pokazują się żadne wyniki związane z Twoją działalnością, kliknij następnie „Dodaj swoją firmę”. Jeśli Twoja firma jest już dodana, kliknij „Zgłoś prawo do firmy”.
  3. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie. Google może Cię poprosić o weryfikację własności firmy na kilka sposobów, w tym przez telefon/SMS, e-mail czy wysłanie kartki pocztowej na adres przypisany do firmy.
  4. I gotowe! Po udanej weryfikacji możesz przystąpić do uzupełniania profilu firmy.

W profilu firmy nie zapomnij o uzupełnieniu niezbędnych danych i oferowanych usług/produktów. Koniecznie dodaj logo firmy i kilka zdjęć, możesz też regularnie publikować aktualizacje związane z Twoją działalnością. Ważne jest również pozyskiwanie opinii – zachęć swoich zadowolonych klientów do oceniania Twoich usług lub produktów w sieci, dzięki czemu będziesz budować wiarygodność swojej firmy.

Zalety:

  • darmowe narzędzie – za korzystanie z Profilu Firmy w Google nie płacisz ani złotówki,
  • większa widoczność – nawet gdy nie masz jeszcze strony internetowej, możesz być widoczny w wynikach wyszukiwania,
  • informacje o firmie – możesz zamieścić na swojej wizytówce wszystkie niezbędne dane dla klientów,
  • opinie klientów – wizytówka umożliwia łatwe zbieranie ocen od klientów, co wpływa na budowanie wiarygodności przedsiębiorstwa,
  • dostęp do statystyk widoczności wizytówki oraz akcji podejmowanych przez klientów na niej.

Wady:

  • konieczność aktualizacji – musisz pamiętać o regularnej aktualizacji godzin otwarcia, szczególnie w dni wolne i święta, oraz bieżącym informowaniu klientów o wszelkich zmianach,
  • negatywne opinie – poza pozytywnymi ocenami mogą się pojawić również opinie negatywne, których nie będziesz mógł usunąć,
  • ograniczenia dla niektórych typów firm – nie każde przedsiębiorstwo może skorzystać z Profilu Firmy w Google; rozwiązanie to jest przeznaczone dla firm, które mają fizyczny punkt, w którym przyjmują klientów, więc jeśli prowadzisz tylko sklep internetowy, nie powinieneś korzystać z tej formy promocji,
  • zależność od Google – nawet jeśli samodzielnie wprowadzisz zmiany na wizytówce, nie zawsze mogą być one akceptowane przez Google, co wpływa na sposób prezentacji informacji, które chcesz przekazać swoim klientom.

Pozycjonowanie strony internetowej

wyniki organiczne wyszukiwarki google
Źródło: Wyniki organiczne wyszukiwarki Google na frazę "dentysta bielsko", dostęp: 19.06.2023 r.

Pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwarki Google to jedna z najpopularniejszych metod promocji przedsiębiorstwa. Spore grono osób intuicyjnie pomija sponsorowane wyniki Google Ads i przechodzi prosto do organicznych wyników wyszukiwania w formie 8-10 niebieskich odnośników do stron internetowych. I tutaj właśnie zaczyna się problem, bo na tej pierwszej stronie wyników zazwyczaj też poszukiwania odpowiedzi się kończą – więc jeśli Twoja strona pokazuje się na drugiej, trzeciej czy dalszych, szanse na dotarcie do klientów są znikome.

Aby strona mogła być w wynikach organicznych widoczna, najpierw musi zostać zindeksowana przez roboty wyszukiwarki Google – o tym więcej pisaliśmy we wpisie: Jak zaindeksować stronę w Google?. Następnie trzeba ją odpowiednio zoptymalizować – i temu właśnie służy pozycjonowanie, zwane również SEO. Optymalizacja strony internetowej opiera się na 3 podstawowych aspektach:

  • treści,
  • linkach,
  • technicznej wydajności.

Więcej na ten temat przeczytasz w naszym wpisie: SEO – co to jest?.

Nie jest to typowa reklama w Internecie, ponieważ nie płacisz wyszukiwarce Google za wyświetlanie Twojej strony w wynikach wyszukiwania – musisz jednak jak najlepiej dostosować swoją stronę do zmiennych algorytmów wyszukiwarki oraz, przede wszystkim, tego, czego szukają Twoi potencjalni klienci. Samodzielna praca nad pozycją w wynikach wyszukiwania nie jest niemożliwa, choć może być czasochłonna i frustrująca, gdy nie masz doświadczenia w tym zakresie. Warto jednak pamiętać, że konsekwentne SEO przynosi owoce w postaci wysokiego wzrostu ruchu organicznego, a jeśli słowa kluczowe są odpowiednio dobrane do profilu Twojej działalności, również wzrostu transakcji.

Zalety:

  • większa widoczność – pozycjonowanie powoduje wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania,
  • więcej ruchu na stronie – wyższa pozycja wiąże się z większą liczbą wejść na stronę internetową,
  • wiarygodność – potencjalny klient postrzega strony znajdujące się na pierwszej stronie wyników jako bardziej wiarygodne,
  • długoterminowe korzyści – po osiągnięciu dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania możliwe jest utrzymanie jej przez dłuższy czas bez ponoszenia dodatkowych kosztów,
  • zwiększenie sprzedaży – konsekwencją wzrostu ruchu na stronie jest wzrost liczby konwersji w postaci sprzedaży lub kontaktu z Twoją firmą.

Wady:

  • czasochłonność – pozycjonowanie zajmuje dużo czasu, a rezultaty są widoczne dopiero po kilku miesiącach prac,
  • koszty – mimo iż są znacznie niższe niż w przypadku reklamy płatnej Google Ads, pozycjonowanie wciąż wymaga nakładów finansowych na tworzenie treści, pozyskiwanie linków czy optymalizację techniczną strony, a profesjonalne narzędzia SEO często dostępne są w formie płatnych abonamentów, których koszt sięga kilkuset dolarów,
  • niepewność – niestety, mimo podejmowanych działań nikt nie może zagwarantować Ci pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania, ponieważ algorytm Google ulega nieustannym zmianom,
  • konkurencja – musisz pamiętać, że nie tylko Ty podejmujesz działania związane z pozycjonowaniem – robią to zazwyczaj wszyscy konkurenci, których widzisz na pierwszej stronie wyników, więc jeśli oni coś robią dobrze, Ty musisz zrobić to jeszcze lepiej,
  • kary od Google – jeśli Twoje działania nie są zgodne z wytycznymi Google (a wytyczne te są dość restrykcyjne), możesz zostać ukarany poprzez czasowe lub permanentne obniżenie Twojej pozycji w wynikach wyszukiwania, a nawet całkowite usunięcie z nich odnośnika do Twojej strony internetowej.

Gdzie jeszcze reklamować firmę w Internecie? Najpopularniejsze media społecznościowe

media społecznościowe
Źródło: Harisankar Sahoo z Pixabay

Nikt nie zna lepiej Twoich klientów niż Ty. Jeśli obsługujesz przedsiębiorstwa produkcyjne i zajmujesz się relokacją maszyn, prawdopodobnie nie ma konieczności tworzenia przez Ciebie filmików na TikToku pokazujących, jak przebiega proces przeniesienia fabryki krok po kroku. Inaczej sytuacja będzie wyglądała w przypadku sklepu z artykułami dziecięcymi – tutaj Twoim targetem są wszystkie mamy, które mogą być zarówno z pokolenia Gen Z, millenialsów czy pokolenia X – dotrzesz do nich na Facebooku, Instagramie oraz TikToku.

Najważniejszą kwestią, na jakiej musisz się skupić, jest budowanie społeczności wokół Twojej marki. Media społecznościowe umożliwiają dwustronną komunikację między przedsiębiorstwem a konsumentem, możesz wchodzić ze swoimi klientami w interakcje, poznawać ich opinie i reakcje na aktywność firmy w sieci. Wszystkie działania, które podejmujesz, wpływają na budowanie więzi z konsumentem i jego lojalność wobec Twojego przedsiębiorstwa.

Każde medium społecznościowe posiada swoją dynamikę i inny sposób prezentacji informacji. Facebook doskonale sprawdzi się do regularnych, dłuższych wpisów dotyczących oferty przedsiębiorstwa, realizacji, projektów, prezentacji kolekcji. Na Instagramie możesz korzystać z kilku form promocji, a poza regularnym wrzucaniem postów konieczne staje się też codzienne publikowanie instastories, które pomogą Twoim obserwatorom poznać bliżej codzienne życie firmy. Instagram umożliwia też udostępnianie rolek (reelsów), które możesz publikować także na TikToku – tutaj już wskazana jest większa kreatywność, poznanie bieżących trendów i tworzenie krótkich, zabawnych lub informacyjnych filmików, które będą chętnie oglądane przez użytkowników.

W mediach społecznościowych możesz korzystać także z reklam płatnych w postaci Meta Ads (dla Facebooka i Instagrama) oraz TikTok Ads.

Zalety:

  • zasięg – media społecznościowe mają ogromną liczbę użytkowników, co sprawia, że są jednym z najskuteczniejszych kanałów do promowania marki na globalnym rynku; do szerszego grona konsumentów możesz dotrzeć również podejmując współpracę z influencerami, którzy przedstawią ofertę Twojej firmy swoim obserwatorom,
  • interaktywność – możliwość wchodzenia w bezpośredni kontakt z klientami i budowania relacji,
  • segmentacja – w przypadku reklam płatnych masz możliwość dokładnego określenia segmentów odbiorców pod względem m.in. wieku, płci czy miejsca zamieszkania,
  • koszty – prowadzenie profilu w mediach społecznościowych jest bezpłatne,
  • analiza danych – media społecznościowe dostarczają wielu danych, które mogą pomóc w analizie efektywności kampanii, identyfikacji grupy docelowej czy zrozumieniu zachowań klientów.

Wady:

  • czasochłonność – prowadzenie profili w mediach społecznościowych, tworzenie na nie treści oraz odpowiadanie na komentarze obserwujących zajmuje wiele czasu,
  • ryzyko negatywnych opinii – niepochlebne komentarze wymagają odpowiedniego, bezemocjonalnego podejścia oraz skutecznego zarządzania kryzysowego, tak aby nie wpłynęły one (i reakcja na nie) negatywnie na wizerunek firmy,
  • zmienność algorytmów – podobnie jak przy wyszukiwarce Google algorytmy porządkujące i prezentujące treść w mediach społecznościowych ulegają nieustannym zmianom, co może skutkować nagłą utratą zasięgów,
  • nieodpowiednie treści – nierzadko firmy próbujące szybko reagować na bieżące wydarzenia popełniają błędy, tworząc treści kontrowersyjne, które mogą spotkać się z negatywną reakcją odbiorców,
  • rozproszenie uwagi użytkowników – użytkownicy mediów społecznościowych często przeglądają wiele różnych treści w krótkim czasie, co może sprawić, że Twój przekaz szybko zostanie zapomniany lub pominięty,
  • nie dla każdej branży – przedsiębiorstwa działające w branży przemysłowej lub B2B mogą mieć trudność ze znalezieniem w mediach społecznościowych odbiorców dla swoich usług.

Reklama firmy w Internecie  - nieograniczone możliwości

W tym wpisie pokazaliśmy najczęściej stosowane formy reklamy w Internecie, ale możliwości jest o wiele więcej. W kolejnych wpisach możecie spodziewać się szczegółowego rozwinięcia opisanych metod promocji przedsiębiorstwa w sieci, ale pamiętaj, że wirtualne środowisko nieustannie się zmienia. Jedno jest pewne – nie możesz sobie pozwolić na nieobecność w Internecie, jeśli chcesz maksymalizować swoje zyski i docierać do jak najszerszego grona klientów. Z Internetu korzystasz Ty, korzystają Twoje dzieci, rodzice, konkurenci i kontrahenci, dostawcy i producenci. Możliwości są nieograniczone, a tylko od Ciebie zależy, czy z nich skorzystasz.